FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

Logga in
|
Kundservice/Köp- & leveransvillkor

Köp- & leveransvillkor

Hos Svenssons kan du köpa skandinavisk design av högsta kvalitet. Vår målsättning är att alltid erbjuda bästa möjliga service och en smidig upplevelse åt våra kunder - från köptillfället tills du har en tidlös designklassiker i ditt hem.

Svenssons - en del av Nordic Nest Group
Bankgiro: 5434-8503

Leveransvillkor

Det är viktigt för oss att leveransen av beställningar är snabb och smidig vid varje köp. Alla varor som finns i vårt lager skickar vi därför omgående om inget annat är överenskommet.

Du som kund har möjlighet att skräddarsy ditt köp och att köpa specialtillverkade produkter. Det innebär en längre leveranstid eftersom våra leverantörer i så fall tillverkar produkterna efter dina önskemål. Leveranstiden för specialbeställda produkter varierar och för att få en dagsaktuell leveranstid är du alltid välkommen att kontakta oss på 0472-487 00.

Vid beställning av varor med olika leveranstider levererar vi din beställning vid ett tillfälle. Om skillnaden i leveranstid överstiger fyra veckor ingår en kostnadsfri delleverans. Vill du anordna en delleverans innan fyra veckor gått kan vi hjälpa dig med det, det kostar 595kr.

Leverans inom Sverige

I Sverige sker leveransen med en av våra samarbetspartners, välj det leveransalternativ som passar dig bäst! Har du valt hemleverans kommer du bli kontaktad för att hitta en tid som passar dig när leveransen är på väg. Vilka leveransalternativ som är valbara i kassan varierar efter vart du bor och vilka produkter du lägger i varukorgen.

Fraktsätt inom Sverige

Ekonomifrakt till ombud
Pris: Från 59 kr - fri frakt över 495 kr.
Leveranssätt: PostNord eller DHL
Försändelsen levereras till valfritt ombud. En SMS-avisering skickas ut när ditt paket finns att hämta.

Expresshantering till ombud
Pris: Från 69 kr - vid köp över 495 kr från 39 kr till 99 kr.
Leveranssätt: PostNord
Försändelsen prioriteras i hantering på vårt lager och fraktkostnaden beror på varukorgens summa. Försändelsen levereras till valfritt Postnord ombud. En SMS-avisering skickas ut när ditt paket finns att hämta.

Ekonomifrakt till paketskåp
Pris: 59 kr - fri frakt över 495 kr.
Leveranssätt: Budbee
Försändelsen levereras till valfritt paketskåp. En SMS-avisering skickas ut när ditt paket finns att hämta.

Expresshantering till paketskåp
Pris: 69 kr - vid köp över 495 kr från 39 kr till 99 kr.
Leveranssätt: Budbee
Din order prioriteras i hantering på vårt lager och fraktkostnaden beror på varukorgen summa. Försändelsen levereras till valfritt paketskåp. En SMS-avisering skickas ut när ditt paket finns att hämta.

Hemleverans med Budbee
Pris: Från 69 kr - vid köp över 495 kr från 39 kr till 99 kr.
Fraktkostnaden beror på varukorgens summa. Budbee meddelar via SMS när de är på väg med ditt paket. Hemleveransen sker kl. 17-22.

Hemleverans av mindre försändelser med PostNord
Pris: Från 99 kr - fri frakt över 495 kr
När leveransen är på väg kontaktar PostNord dig. Det går då att välja hur du vill få din försändelse levererad.

Leverans med DHL Företagspaket
Pris: 149 kr
Leverans sker mellan 8-16 till den gatuadress du valt. Vid beställning med företagspaket måste någon vara på adressen och ta emot paketet. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en extra avgift om ingen är anträffbar på platsen vid bestämd tid.

Hemleverans till tomtgräns
Pris: Från 195 kr - Fri frakt över 2999 kr
Leveranssätt: PostNord, Premium Hemleverans
Dina varor levereras till tomtgränsen om du bor i villa eller radhus och till port om du bor i lägenhet. 

Hemleverans till tomtgräns med expresshantering
Pris: Från 295 kr - vid köp över 2999 kr är fraktkostnaden 99 kr.
Leveranssätt: PostNord, Premium Hemleverans
Din order prioriteras i hantering på vårt lager och fraktkostnaden beror på varukorgen summa.

Hemleverans med inbärning
Pris: Från 595kr
Leveranssätt: Premium Hemleverans, Bring
Maxvikt: 70 kg
När din beställning är redo får du ett leveransalternativ genom aviseringen som skickas innan leverans.

Hemleverans med inbärning och montering
Pris: 1990 kr
Maxvikt: 70 kg
Denna tjänst erbjuds för större produkter i Göteborg, Malmö och Stockholm. Försändelsen levereras, bärs in och monteras. Vi utför inte väggmontering eller elinstallation, till exempel görs inte montering av stringhyllor på väggen eller lampor i taket.

Hemleverans med inbärning, montering samt möbelupphämtning
Pris: 2990 kr
Maxvikt: 70 kg
Denna tjänst erbjuds för större produkter i Göteborg, Malmö och Stockholm. Försändelsen levereras, bärs in och monteras. Vi tar då även med oss en liknande produkt för bortforsling. Vi utför inte väggmontering eller elinstallation, till exempel görs inte montering av stringhyllor på väggen eller lampor i taket.

Hemleverans med inbärning - över 70 kg
Pris: 3490 kr
Mycket stora och tunga möbler (över 70 kg) behöver specialhanteras och kan i vissa fall behöva fler personer för inbärning. 

Upphämtning i butik
Pris: Fri frakt
Du kan välja att utan extra kostnad hämta din leverans i valfri butik. När din leverans kommit till butiken får du en avisering via SMS eller e-post.

Leverans utanför Sverige

Europa - Vi hjälper dig gärna med leverans inom Europa. Kontakta vår kundservice om du vill få en order levererad utanför Sverige så hittar vi det bästa leveranssättet för just dig. Vid leverans inom Europa sker leverans alltid vid ett tillfälle. Vi erbjuder ingen tjänst för inbärning eller omhändertagande av emballage vid utlandsleveranser.

  • Beloppet på fakturor inom EU anges inklusive moms.
  • Beloppet på fakturor utanför EU anges exklusive moms.

Leveransförseningar

Vi har alltid som mål att leverera till dig så snabbt vi kan. Om det skulle uppstå en leveransförsening meddelar vi dig direkt via mejl. För att du ska känna dig trygg har du möjlighet att när som helst helt- eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider (gäller inte specialbeställningar).

Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot oss. Vi meddelar dig i så fall detta via mejl eller telefon så snart som möjligt för att komma fram till den bästa lösningen för dig tillsammans.

 

Priser

De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande.  

Vi erbjuder 30 dagar prisgaranti. Det innebär att du upp till 30 dagar efter köp kan känna dig trygg med att du fått det bästa priset på marknaden. Läs mer om detta under fliken Prisgaranti!

 

Pricerunner köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något går snett. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar. Köpgarantin innefattar privatpersoner som är bosatta i Sverige och gäller i de fall butiker inte tar sitt ansvar enligt lagen inom 60 dagar från ett köp. Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom 60 minuter efter ditt köp. Att bli medlem är gratis och tar mindre än tre minuter! Besök PriceRunner för gratis Köpgarati Med PriceRunner Köpgaranti får du ersättning för skadad vara, om leverans av varan uteblir, om en enskild vara saknas vid leverans eller om varan är felaktig. För att Köpgarantin ska gälla så behöver beställningen vara adresserad till dig personligen. Ersättning utgår endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för att ta del av kompletta användarvillkor och regler samt lista på ej omfattade kategorier. Varje månad hjälper PriceRunner över en miljon svenskar att hitta lägsta priset på populära produkter. PriceRunner har funnits sedan 1999 och har ända sedan starten varit både gratis och oberoende.

 

Betalning & Säkerhet

Tillsammans med Klarna erbjuder vi flera olika betalningsalternativ. Bland annat genom kort, faktura, delbetalning eller Swish. När du betalar genom Klarna gäller deras köpvillkor: https://www.klarna.com/se/villkor/

Har du frågor kring din betalning kan du antingen kontakta oss eller Klarnas kundtjänst direkt. Både vi och dem hjälper dig gärna med svar på frågor kring betalningen via chatt eller telefon: https://www.klarna.com/se/kundservice/ eller [email protected].

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår säkerhetspolicy för mer information om hur vi använder och lagrar dina uppgifter. 

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas säkerhetspolicy.

Övriga betalningsvillkor som gäller vid köp över telefon och i fysisk butik

  • Handlar du för över 100 000 kr via telefon eller i fysisk butik faktureras du som kund överskjutande summa direkt från oss i samband med köptillfället. Dröjsmålsränta vid försenad inbetalning debiteras med 18%. Resterande summa debiteras via Klarna genom ditt valda betalningsalternativ i samband med att ordern lämnar vårt lager.
  • Betal- och kreditkort: I butik erbjuder vi även betalning med VISA, MasterCard och American Express.

Företagskund

Som företagskund erbjuds du efter godkänd kreditprövning faktura som betalningsalternativ och i grunden en betalningsperiod på 30 dagar.

Reklamationer

Det viktigaste för oss är att du blir nöjd och att du känner dig trygg med ditt köp. Tveka inte att kontakta oss om något inte blivit som tänkt med en produkt – eller om den är defekt. Vi hjälper dig med en personlig och omtänksam lösning i varje enskilt fall. Vid godkänd reklamation står Svenssons för returfrakten och eventuella övriga kostnader. Anmäl gärna din reklamation i vårt formulär eller genom att ringa in till oss på 0472-487 00. Vill du veta mer om reklamationer hos oss? Kontakta oss [email protected] eller läs mer under fliken Returer & Reklamationer.

365 dagar öppet köp

Vi erbjuder 365 dagars öppet köp efter det att du mottagit en beställning eller hämtat en vara i butik. Kontakta oss på [email protected] eller fyll i returformuläret för att registrera returen direkt. Vi hjälper dig med din retur på ett smidigt och personligt vis.

För att nyttja öppet köp behöver originalemballaget vara helt och varan behöver vara i samma skick som när du mottog den. Frakt-, inbärnings- eller monteringskostnader återbetalas inte vid nyttjande av öppet köp.  

Kontakta oss direkt om du vill returnera en butiksorder. Vi hjälper dig mer än gärna med din retur eftersom formuläret endast fungerar för webbordrar.

Ångerrätten gäller inte:

  • Vid köp av en produkt som är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig gäller inte öppet köp eller ångerrätten. För närmare information om en specifik produkt är du alltid välkommen att kontakta oss.
  • Förbrukningsprodukter såsom möbelvård och glödlampor.
  • Ordrar som beställs via vår företagsavdelning
  • Tjänster såsom montering, frakt och inbärning.

Öppet köp/Ångerrätt avseende specialbeställningar

Om du som kund önskar avbeställa en produkt som är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt efter att du genomfört din beställning. Vi godtar din avbeställning i den mån det är möjligt. I det fall vi redan har lagt en beställning av produkterna hos leverantören/tillverkaren, förutsätter din rätt till avbeställning (och därmed din rätt till öppet köp/ångerrätt) att vi i vår tur kan avbryta köpet hos tillverkaren/leverantören. 

Om avbeställningen medför kostnader för oss, exempelvis på grund av att tillverkningen redan påbörjats eller om material beställts hem unikt för din produkt, förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag som motsvarar våra kostnader innan vi återbetalar beloppet. 

 

Transportskador

Vi vet känslan när man tagit emot sin order och längtar efter att äntligen få packa upp den.  I de allra flesta fall blir det bara bättre när man öppnat paketet – men skulle det vara uppenbart skadat ber vi dig kontakta oss så snart du kan. Vi förstår hur det känns när ens nya designprodukter inte kom fram i perfekt skick och hjälper dig alltid med en personlig lösning. Meddela gärna budet eller ombudet och fyll i vårt formulär , alternativt ring oss på 0472-487 00 eller skriv till oss på [email protected]. Vi hjälper dig självklart hela vägen.

 

Force Majeure

Svenssons är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. "Befriande omständighet" ska anses vara bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

 

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter som förekommer i Svenssons kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt slutförsäljning. Fotografier som publiceras av Svenssons har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa behöver vi godkänna det först. Tänk på att bilder inte alltid med exakthet återger produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och trycktekniska variationer påverkar detta. Motsvarar bilder på vår hemsida inte en produkt i verkligheten ber vi dig meddela oss detta.

c/o Svenssons

Följ oss