FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

Produkter
Annat
Logga in
|
Kunskap & inspiration/Reportage/Designporträtt/Designporträtt Lisa Hilland

Designporträtt

Lisa för själen

"Enda vägen framåt är att ta vara på våra resurser." Orden kommer från formgivaren Lisa Hilland som alltid gjort produkter som är långsiktigt hållbara. Problemlösning, form, funktion och så det där lilla extra som är så svårt att beskriva - och vips så har en Hilland-klassiker fötts.
Fredag 21 september 2018
Share article

Det slitna uttrycket på skolgården - kärlek börjar alltid med bråk - må ha omvärderats lite på senare år. Men för designern Lisa Hilland finns det fortfarande ett mått av bråk i kärleken till materialen.
- Jag brottas med mina material, jag är väldigt krävande! säger hon med ett skratt. - Jag är väldigt förtjust i naturliga material och för varje nytt material jag testar kommer nya utmaningar. Det är svårigheterna som är det intressanta, tycker jag. Mitt mål är att pusha materialen så långt det går för att få ut så mycket bra design jag bara kan av dem. Det har Lisa Hilland onekligen lyckats med. Prisbelönta stolen Bow Chair för Gemla är gjord av böjträ, och för att böja trät till den nivå Lisa ville krävdes helt nya formar. Så i stället för att, som de flesta formgivare gör, utgå från de formar som fabriken redan hade och försöka kombinera dem på nya sätt inledde Lisa ett detektivarbete för att hitta någon som kunde skapa helt nya formar för Bow Chairs hisnande kurvor.

– Jag har alltid varit intresserad av processen bakom en produkt, och med en pappa som är arkitekt och en mamma som är konstnär har det alltid varit naturligt att skapa saker hemma. Jag älskade bild och slöjd i skolan, men mina lärare blev tokiga på mig för att jag alltid skulle göra så komplicerade saker. Lisa Hillands designbana började i Lund och utvecklades på St Martins i England. Sen väntade några spännande år av internationella uppdrag, bland annat arbetade Lisa för Tom Dixon och med en designbyrå som tog fram flygplansinredningen till Concordeplanen. Men det var när Lisa och maken flyttade hem efter tio år utomlands som karriären tog fart på riktigt. – Vi fick våra två flickor väldigt tätt och under de åren funderade jag mycket på hur jag ville jobba, hur jag ska förhålla mig till designeryrket och hur jag ska kunna arbeta på ett sätt som är etiskt och miljömässigt försvarbart, berättar Lisa.

"Det ÄR värt att betala mer för saker som är producerade här i Sverige."

Grubblandet ledde till en utställning på Milanomässan 2010, som omedelbart gav utdelning i form av samarbeten med Svenskt Tenn och Gemla där naturmaterialen stod i fokus. – Det som är intressant är att jag inte har så mycket saker själv. Jag använder gamla saker och reparerar dem, jag försöker alltid tänka resurssnålt. Den enda vägen framåt är ju att vi tar vara på våra resurser, för vi måste förhålla oss till de miljöproblem vi har. Som designer är det min främsta utmaning. Ett sätt är att skapa produkter som är långsiktigt hållbara, ett annat är att använda material som är återvinningsbara eller som tagit hand om spill från annan produktion till exempel, berättar Lisa som just nu experimenterar med ett nytt slags läder som är producerat av spillbitar från läderindustrin. – Jag älskar läder eftersom det åldras så vackert, men det säger sig själv att om vi ska äta mindre kött för miljöns skull så kommer inte heller tillgången på läder att vara lika stor. Då måste vi se läder som något exklusivt istället.

Om Milanomässan för åtta år sen var Lisa Hillands genombrott som designer är det nu dags för nästa steg – det egna varumärket Myltha. Det formas just nu genom en mix av Lisas tidigare produkter som gått ur produktion och nya. Bland materialen finns bland annat läder, men av ren. – Det är ju läder från djur som så att säga sköter sig själva i naturen, i stället för att kräva massor av framställt foder. Jag är jätteintresserad av renskinn av den anledningen, plus att det är så vackert. Lisa Hilland tycker också att det är dags att vi pratar mer om prisnivåer på det vi köper, att vi blivit lite för vana att få det vi vill ha till ett billigt pris. – Vi måste vara beredda att betala mer för det vi behöver, och vi måste handla mer lokalproducerat. Det är så viktigt att vi har lokal produktion kvar, både för att behålla hantverket i landet, för att vi vet att människorna som arbetar med produktionen har bra villkor och att vi slipper frakta saker runt halva jordklotet. Men eftersom vi aldrig kan konkurrera med utlandet när det gäller kostnaden för material och arbetskraft måste vi få människor att förstå att det ÄR värt att betala mer för saker som är producerade här i Sverige.

Som exempel nämner Lisa Hilland sina samarbeten med Konsthantverk och Design House Stockholm, där såväl belysningsserien Eld som stolen Torso Chair är producerade på svensk mark. Och precis som många andra produkter Lisa Hilland gett upphov till har formen till Eld skapats med utgångspunkt i konstruktionen. De eleganta, svängda metallrörens dekorativa form är ett måste för att den ska kunna monteras på rätt sätt. Problemlösning, form och funktion i ett. För den som är bekant med Lisas produkter känns de rundade formerna och den genuina materialkänslan igen.

Däremot har Lisa själv svårt att sätta fingret på den röda tråden genom hennes produktion. – Jag tycker att det är svårt. Jag blir jätteglad när någon annan säger att det syns att en produkt är gjord av mig, för jag försöker alltid skapa en personlighet i det jag designar. Kanske finns där ett kreativt DNA som syns? Mitt arbete handlar mycket om vad jag tar bort och vad jag lägger till, för att i slutänden få en funktionell produkt med en personlig form. Jag vill förmedla en känsla, en värme, i det jag gör. Lisa Hillands design sträcker sig från läder och glas till trä och metall, från belysning och speglar till sittpuffar och fåtöljer. Något uppsatt mål finns inte, i stället går hon in i varje ny satsning med inställningen att det mycket väl kan bli hennes drömprojekt. – Jag har så otroligt kul i mitt yrke! Design är kommunikation, det är ju inte för min skull jag designar utan jag tänker alltid på hur andra människor ska uppleva det jag skapar. Att framhäva materialen till exempel. När någon stannar till och vill röra vid något jag designat, när en produkt skapar kontakt mellan människor – det är fantastiskt!

Ur c/o Svenssons hösten 2018

c/o Svenssons

Följ oss