FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

Produkter
Annat
Logga in
|
Kunskap & inspiration/Reportage/Designporträtt/Lysande former - Örsjö belysning

Designporträtt

Lysande former - Örsjö belysning

Roland Hjalmarsson började på Örsjö Belysning för 41 år sedan och förkroppsligar företagets småländska historia. Men när kunderna efterfrågade något nytt tvekade han inte att låta Sveriges designelit uppgradera kollektionen.
Tisdag 22 september 2015
Share article

Septemberregnet sveper ett grått flor runt Örsjö. Över en natt har solvarm brittsommar övergått i blöt höst och ett varsel om ett stundande halvår av innekurande, filtar, böcker och tv-serier. Lamptillverkares favoritårstid. Fasaderna på Örsjö Belysnings gamla lokaler bär spår av 65 års verksamhet. Här, på en liten plätt i den småländska skogen utanför Nybro, grundades Örsjö Industri AB 1948.

Roland Hjalmarsson sitter på entrébron. Han växte upp i närheten och ställde sig vid en metallsvarv på företaget direkt efter gymnasiet. Tack vare nyfikenhet och entreprenörslusta avancerade han, efter ett tiotal år blev han vd. Ytterligare tio år senare, när företaget stod inför en oviss framtid, intecknade han sitt hus, tog ett lån på banken och köpteormer alltihopa. Nu har han gjort 41 år av långa arbetsdagar i företaget. Och de senaste åren har varit riktigt bra för Örsjö. En lyckad satsning tillsammans med några av Sveriges främsta formgivare har gett utdelning och företaget har vuxit. Men en sak grämer Roland Hjalmarsson i dag.

– Vi fick flytta tillverkningen från Örsjö för ett år sedan. Det var inte roligt, säger han på allvarsamt smålandsmål. – Vi hade varit en del av samhället så länge. Men hela styrelsen var för en flytt, jag var den enda som var emot. Så en sen kväll när jag var ensam kvar här gick jag in på lagret och sparkade på några pallar. Det var bittert men det var bara att ge med sig. Nu låter det kanske som att produktionen flyttat till andra sidan jordklotet. I själva verket flyttade den bara en mil, till Nybro. Hela personalstyrkan och deras kompetens följde med – många kom till och med in på sin semester och hjälpte till med flytten – och till syvende och sist hade Roland, som ensam ägare och verkställande direktör, kunnat vägra att flytta. Men han har alltid satt en ära i att verkligen lyssna och ta till sig andras råd. Den attityden är också en av hemligheterna bakom företagets framgångar. Våra lampor är inget som självmant hoppar fram ur busken precis.

Tiden efter att Roland Hjalmarsson satt sitt hus i pant och köpt Örsjö Belysning var svettig. Efter en månad gick största kunden i konkurs och det gällde att överleva dag för dag. Han sov knappt om nätterna men han trodde hela tiden på en vändning. Han var nämligen helt trygg i att kollektionen var en solid grundpelare att luta sig mot.

– Det var väldigt mycket polerad mässing. Jag tyckte det var hur fint som helst, så det fanns inte med bland tankarna att ändra någonting där. Ändå lät han sig övertalas att göra en kundundersökning, och resultatet blev en chock. Enkäten visade att kundernas bild av kollektionen var en helt annan.

– Jag kommer fortfarande ihåg att en kund skrev: ”Mossigt sortiment”. Alltså, den här, han vet inte vad han pratar om, sade jag. Det är ju tvärfel! Men Roland lät åsikterna sjunka in och motvilligt insåg han att kollektionen kunde förbättras. En affärsbekant föreslog att han skulle träffa formgivaren Jonas Bohlin, som kom ner på besök.

– Han föreslog att vi skulle ha en workshop. Jaha, tänkte jag. Jag visste knappt vad det var för något, men jag sade att visst, det ska vi göra. Jonas föreslog att några av hans kompisar kunde hjälpa till och jag kände inte igen ett enda namn, men det var Mats Theselius, Claesson Koivisto Rune och ett gäng andra. Få har förmånen att få brainstorma med gräddan av Sveriges designelit, men Roland Hjalmarsson sög åt sig av deras samlade kunskap, och under resans gång har han lärt sig mycket av Bohlin och andra formgivare han jobbat med.

– Vad vi än hittar på tänker vi att man måste vara ödmjuk och man måste lära sig att lyssna. Då kan man snappa upp både det ena och det andra, säger han.

Vår historia har vi för att hitta vägar framåt. Vi har förflyttat oss från den gamla verkstaden till de nya lokalerna i Nybro, som är mer ändamålsenliga ände gamla, med ett noga uttänkt flöde från råmateriallagret till bockning och kapning, vidare till sammanfogning, ytbehandling och slutligen montering och produktlager. I utställningsrummet står lamporna på parad längs väggarna. En storsäljare är Jonas Bohlins Kvist, som blivit en modern svensk designklassiker med sina refererenser till både industri och svensk natur.

Här finns spotlightserien Star, den populära arbetslampan PG och vägglampan Tratten. Lamporna präglas överlag av en rättfram uppriktighet i materialval och konstruktion.

– Jag gillar att hålla dem ganska enkla, med gedigen mekanik. Jag är inte mycket för fjädrar som går sönder, säger Roland Hjalmarsson. Verkstaden innehåller fler maskiner än människor, så många av de knappt 30 anställda flyttar runt mellan olika arbetsstationer. Verkmästare Jonas Sjöberg sitter vid ett arbetsbord där han löder ihop metallkorgen till lampan Hobo, formgiven av Gustaf Nordenskiöld.

– Det här är inget man gör första dagen på jobbet precis, säger han och knixar till korgens väggar så att stavarna ligger perfekt böjda innan han börjar foga ihop delarna med en sticka silverlod som han försiktigt smälter. – Man måste hålla lågan kring 650 grader. Efter ett tag lär man sig avgöra temperaturen med hjälp av lågans färg.

 

Ur c/o Svenssons hösten 2015

c/o Svenssons

Följ oss