FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
Muuto är det danska varumärket som är rotat i den skandinaviska designtraditionen som karaktäriseras vid sin bestående estetik, funktionalitet, hantverk och ärliga uttryck. Genom att expandera det skandinaviska designarvet med framtida material, tekniker och vågade, kreativa idéer är ambitionen att leverera nya perspektiv på skandinavisk design. Detta förhållningssätt har funnits med sedan start och det har alltid funnits en strävan om att frångå traditionella normer och det stereotypiska inom skandinavisk design. I stället har Muuto alltid satsat på att vara nytänkande och samtida.
Varumärket grundades 2006 i Köpenhamn av Kristian Byrge och Peter Bonnen och är idag ett av de större varumärkena inom skandinavisk design med fokus på möbler, belysning och inredningsdetaljer för både hem och offentlig miljö.
Det många kanske inte vet är att namnet Muuto kommer från muutos vilket betyder ”nya perspektiv” på finska. Med en unik vision och progressiva tillvägagångssätt har Muuto lyckats omdefiniera den skandinaviska designen och skapa ett varumärke som präglas av kreativitet, innovation och funktionell estetik.
Muuto handplockar ledande, samtida formgivare och designers som gör sina tolkningar av varumärkets designfilosofi och som arbetar tillsammans med det egna kreativa teamet. Du känner igen Muutos produkter via att dom har nya perspektiv – objekt som är uppskattade världen över och som representerar det bästa av skandinavisk design idag.
Lekfull form & färg - Kink vas i ljusblått formgiven av Earnest Studio.
Färgat glas för blommor & blad - Silent vas 20 cm i färgen dark green.
En annan del av Muutos designfilosofi är att dem eftersträvar att skapa känslor med sin design – varumärket vill med sina nya perspektiv få dig att reflektera kring varför ett rum känns precis rätt. De anser att vår inredning är landskap för autentiska och analoga upplevelser och våra hem är fyllda med objekt som stimulerar alla våra sinnen. Färger som väcker minnen och känslor, material som triggar känslor, former som påverkar vårt undermedvetna. Muuto menar att objekt influerar vårt intryck av ett rum och hur vi känner när vi är i närheten av dem.
Det kan vara en liten detalj du finner älskvärd, ett tyg du gillar att dra dina fingrar över, ljudet av en lampa som tänds eller färgen på soffan som lugnar dig. Vi upplever alla design på olika sätt och dess färger, former, material och det taktila påverkar hur vi interagerar med vår omgivning – denna filosofi ligger till grund för hur Muuto arbetar med design och de objekt som kollektionen består av.
Muuto är kända för sina spännande färg- och materialkombinationer.
Modern tolkning av den klassiska bibliotekslampan - Linear bordslampa i färgen grå.
En riktig klassiker från Muuto är Restore förvaringskorg.
Stilren soffklassiker -Outline soffa formgiven av Anderssen & Voll.
Mitt under det berömde designeventet 3 Days Of Design som går av stapeln i juni varje år i Köpenhamn fick vi äran att besöka Muuto och Design Manager Silke Foged för ett samtal om färgfilosofi, trender och deras spännande förhållningssätt till skandinavisk design.
Berätta lite om dig själv: Vem är du, din bakgrund och din roll på Muuto
– Jag har arbetat på Muuto i 3 år, men kom i kontakt med varumärket för 7–8 år sedan när jag studerade till textildesigner. Sedan jag började arbeta på Muuto har jag bland annat jobbat med accessoarer, textilier och färger men har nu under senaste året kommit in mer på möbler och belysning så nu är det egentligen hela sortimentet jag arbetar med vilket är häftigt, berättar Silke.
Silke Foged - Design Manager på Muuto.
Mångsidigt i modern form - Around soff- och sidobord finns i olika färger och storlekar.
Kan du berätta lite om Muutos designfilosofi?
– Som ni vet så handlar Muuto om nya perspektiv, precis som namnet betyder. Det finns många stora danska varumärken som fokuserar på skandinavisk design där funktionen är i fokus, när vi startade 2006 var vår vision och vår utgångspunkt att komma med nya perspektiv på den skandinaviska designen. Vi ställde oss helt enkelt frågan – hur kan vi utveckla det som redan är så bra med skandinavisk design och ge det något helt nytt, men utan att det är trendbaserat? Vi vill bidra med ny design, med nya formgivare och nya tankar och perceptioner om vad som är god design, utan att det är trendigt. Vi vill skapa design som man ska vilja leva med länge – det är den centrala delen i vår designfilosofi.
Ni arbetar med många framstående formgivare men är även bra på att hitta nya talanger inom färg och form – hur väljer ni vilka ni samarbetar med?
– Det finns många sätt att hitta nya talanger på, men det är viktigt att leta på många olika ställen. Att besöka mässor och utställningar är ett sätt men även att ha bra koll på sociala medier då det är ett fönster där många nya designers visar upp sin portfolio, sen får man skapa en kontakt och helt enkelt se om det är en ”Muuto match”, berättar Silke. Det är viktigt att man lär känna personen och ibland upptäcker man att det finns en gedigen portfolio med både belysning, möbler och textilier och då finns det stora möjligheter. Förutom att vi letar efter nya designförmågor får vi även till oss en hel del förslag på samarbeten som vi kikar på för att se om det finns något som passar Muuto. Ett annat tillvägagångssätt är att vårt säljteam har idéer på nya produkter vi vill ta fram, det kan vara att vi vill ha en ny stol eller en blå soffa och därefter börjar vi leta efter en designer vi tror kan skapa detta för Muuto, sen är det alltid roligt om vi kan bli överraskade och att vi hittar någon oväntad som visar sig vara en perfekt match, berättar Silke vidare.
Multifunktionell förvaringslösning - Folded hylla i färgen deep red.
Två i en - Mingle kudde har två olikfärgade sidor att växla mellan.
Som du tidigare nämnde så vill ni inte vara ett varumärke som är trendigt utan att ni i stället fokuserar på att skapa långsiktiga produkter som samtidigt känns samtida, kan du berätta lite mer hur ni förhåller er till de trender som är rådande i branschen?
– Precis, vi är ju inte ett trendbaserat varumärke men självklart tittar vi på vilka trender som är förekommande för det visar ju någonstans vad det är många vill ha, sen är det ju så att alla trender inte är kortlivade utan tvärtom kan mycket av det vi ser leva kvar i många år. Så det är viktigt att kika på trender i förhållande till material, färger men också vad människor har behov av. Så vi gör vår analys och tar med oss det som vi känner är applicerbart på Muuto och som följer vår designfilosofi.
Mjuka former och rena linjer i kombination - Wrap loungestol i färgen Ecriture 240-grey.
Muuto är ju kända för att arbeta med färgsättning och hur ni kombinerar färger tillsammans, kan du berätta lite mer kring hur ni arbetar med färg?
– Det är lite samma här, att vi kikar på trender för att se vilka färger det är generellt mycket av just nu men också vilka man förutspår blir dominerande över tid, det viktiga för Muuto är att det i så stor mån som möjligt ska vara långsiktigt. När Muuto startade så var det ett färgarbete på en helt annan nivå, det var i stor del många neutrala färger tillsammans med några mer färgstarka accenter, för det var så det såg ut då. Nu har vi däremot byggt upp ett mindre universum av färger och vi vill gärna att våra kunder ska implementera mer färg i sina hem då det påverkar hur man känner och upplever sitt hem. Vi har exempelvis bytt ut många av de föremål och möbler som var helvita innan till mjukare grå eller en bruten vit för att få in mer värme och för att skapa mjukare övergångar och kontraster.
– Varje år har vi alltid en workshop kring färg med flera av våra olika avdelningar, vi bjuder in en expert på färg som tittar på Muutos färger och som kan inspirera oss och lärs oss mer som vi kan ta med oss i vårt kommande arbete. Vi tittar på vilka produkter som ska lanseras och vilka färger vi vill ha där, men även hur vi med färg kan förnya våra klassiker som vi haft i kollektionen i många år – på så vis kan vi se till att alltid vara relevanta.
Med eller utan blommor - Silent vas i färgen burnt orange är lika fin med som utan bukett.
Sprungen ur återvunnen plast & träfiber - Fiber Chair är en av Muutos stora ikoner.
Ni har många storsäljande produkter som kommit att bli riktiga ikoner när det kommer till skandinavisk design, kan du berätta lite om några av dessa och varför du tror att just dessa har kommit att bli moderna klassiker?
– Fiber Chair är ju en klassiker från Muuto som har funnit under många år men även vår soffa Outline. När det kommer till belysning är lampan Strand en stor favorit som också kommit att bli en ikon. Bland accessoarer är vaserna Ridge och Kink två detaljer som kommit att bli väldigt omtyckta och som många känner igen vid sina unika formspråk. Alla dessa bär ett modernt uttryck men de är även tidlösa i sina former vilket jag tror gör dem till några av våra mest sålda objekt.
Hög sittkomfort i stilren design - Outline 2-sitssoffa i färgen Ecriture 240.
Skulpturalt & konstnärligt för blommor & grönt - Ridge vas i färgen terracotta.
Som ett lysande moln - Strand taklampa 60 cm.
Vad kan vi förvänta oss i framtiden av Muuto?
– Nu i den nya kollektionen tycker jag att vi ser ett nytt grepp på våra produkter och där vi även har utvecklat vissa objekt med nya material. Vi har exempelvis vår nya vägglampa Cal som lanseras nästa säsong som vi valt att göra i textil, något som annars oftast förekommer i glas eller plast – så det jag kan säga är att man kan förvänta sig att se mer av dessa produkter där vi använt oväntade material och vågat testa nytt och att vi blir ännu starkare och ännu bättre – men utan att kompromissa med vår designfilosofi och det som Muuto står för, avslutar Silke.
För samling & sortering - Restore förvaringskorg finns i flera färger & storlekar.