FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
Prisbelönad och precis lanserad – vasen Reed, formgiven av Monica Förster för Orrefors har tagit designvärlden med storm däribland som vinnare av det prestigefyllda internationella designpriset Red Dot Design Award 2023. Utmärkelsen tillhör en av världens största designtävlingar och märkningen har kommit att bli väldigt eftertraktad då den representerar hög kvalitet och god design.
Motiveringen för utmärkelsen var följande:
– Reed är en serie vaser designade att påminna om strukturer som återfinns i naturen med en asymmetrisk design. De munblåsta glasvaserna finns i tre olika storlekar, inspirerade av vajande vass som när de är fyllda med blommor skapar en harmonisk bild. Både de klara och rökigt gröna vaserna bli dekorativa blickfångare med organiska former som passar väl in i olika hem. Med en naturlig look smälter serien sömlöst in i Orrefors högkvalitativa utbud av glas.
Det hedervärda priset kommer från ett gediget arbete där formgivaren Monica Förster tillsammans med sin etablerade designstudio påbörjat ett långsiktigt samarbete med det anrika varumärket Orrefors. Men hur började Monicas resa som formgivare egentligen?
– Jag är uppvuxen i en liten by i Norrlands inland, Dorotea där mina föräldrar drev hotell och restaurang. Det var en väldigt kreativ miljö att växa upp i då det var mycket färg, form och struktur som någonstans kombinerades för att bli ett. Jag tycker att det finns många likheter med mat och att formge, det skulle jag säga är grunden till varför jag kom in på den här banan, att jag växte upp i en kreativ miljö helt enkelt, berättar Monica.
– Utbildningen fick jag senare via Beckmans Designhögskola och Konstfack i Stockholm.
Monica Förster - formgivaren bakom prisbelönade vasserien Reed.
Som en andra familj - Monica & hennes team i designstudion.
Kreativiteten har funnit med sedan barnsben och gått som en röd tråd genom Monicas karriär som formgivare, men vad inspireras hon främst av?
– Det är väldigt mycket min familj som inspirerar mig, oftast genom diskussioner som vi har runt middagsbordet som kan röra sig om allt från politik, samhället, världsläget men även kost, musik och design – dessa saker kan utvecklas till något väldigt intressant och sedan speglas det på olika sätt i min formgivning men också i hur jag driver min studio.
– Mitt team är också lite utav en familj och precis som hemma så diskuterar vi tillsammans och det sätter också i gång processer – saker man stöter på i vardagen helt enkelt, säger Monica.
Monica Förster designstudio består av ett sammansvetsat team med olika kompetenser.
Prototyper i papper är inte ovanligt inför ett nytt designprojekt.
I Stockholm driver Monica Förster sedan flera år tillbaka sin framgångsrika designstudio där hon tillsammans med ett mindre team arbetat fram ett väl fungerande tillvägagångssätt att skapa på. Teamet har blivit lite av en andra familj där de arbetar tätt tillsammans och där glädjen i teamet är en viktig framgångsfaktor. Vi blir nyfikna på designstudions designprocess som är uppdelad i 5 delar och ber Monica berätta mer om den:
– Vi arbetar utifrån något vi kallar ”Poetic Approach” som grundar sig i att vi ser likheter mellan design och poesi, ett holistiskt synsätt som väger in kulturella, humanistiska, konstnärliga och emotionella perspektiv. Från analys till research bildar det poetiska en röd tråd som väver samman vår design. Syftet är att skapa produkter som berör våra samarbetspartners och deras publik, och som kommer att stå pall för tidens tand.
– Nästa steg i vårt arbetssätt kallar vi ”Human Touch” vilket betyder att den mänskliga närvaron är kärnan i vår idéprocess, vi drivs av kreativitet och konstnärligt utforskande genom skisser, modellbygge och måleri som exempel. Vi utnyttjar kraften i att kommunicera genom alla sinnen och att möta våra kunder på en djupare nivå.
Det hela börjar med en skiss.
Skisserna blir sedan modell för fysiska prototyper.
– Det tredje steget som går under namnet ”Bring Art to Life” handlar om att genom prototyper och material ge liv till det vi vill skapa. Att bevara integriteten i det konstnärliga uttrycket är vitalt – från den ritade första handskissen till den färdiga produkten är otroligt viktig för känslan och uttrycket. Det sensoriska och taktila, att tänja på gränserna för produktion är det som driver oss till att uppfinna medan hållbarhet genom material och kvalitet har en inneboende betydelse som håller oss grundade. Samtidigt kan sådan integritet innebära prövningar i produktionsledet som inte allt för sällan leder till utveckling och innovation hos våra kunder.
– Det näst sista steget i processen kallar vi ”Artistic Communication” vilket handlar om att presentation är nyckeln för en framgångsrik produktlansering. Att kommunicera de humanistiska, konstnärliga och känslomässiga värdena som en produkt bär på är nästan lika viktigt som produkten själv. Vår framgång kommer från att skapa och att kommunicera produkter som är tidlösa och som kan beröra människors hjärtan.
– Slutligen det sista steget som vi kallar för ”Enduring Design” Det förkroppsligar balansen mellan form, funktion och livslängd - framställd med en precision och med sinne för detaljer. Bortom den fysiska livslängden vill vi främja en känslomässig anknytning till vår design så den kan bli en älskad klenod och symbol för bestående kvalitet, design och humanistiska värderingar – detta steg är en viktig del i vårt hållbarhetstänk.
Prototyper för hur den slutgiltiga Reed-vasen skulle kunna se ut.
För torkade- eller färska blommor - Reed vas 30 cm i färgen mossgrön.
Designfilosofin är väletablerad och har kommit att bli en framgångsfaktor för studion som under åren stått bakom flera uppmärksammade och prisbelönade produkter och projekt, men vad är Monica mest stolt över?
– Jag skulle säga att jag är extra stolt över teamet jag jobbar med, det vi skapar och upplever rent kreativt tillsammans. Den dynamiska processen vi har när vi arbetar, hur roligt vi har tillsammans och med det kommer det ut väldigt bra saker både ur ett konkret och ett mer filosofiskt perspektiv.
– Jag tycker om att jobba med andra människor, det bidrar till väldigt mycket och sätter i gång den kreativa processen – framförallt är det roligt, glädje föder kreativitet, berättar Monica vidare.
En vas med karaktär, formblåst med framhävda skarvar - Reed vas 50 cm i klarglas.
Med de tre olika storlekarna kan du skapa iögonfallande stilleben.
I höst är Monica Förster aktuell med vasserien Reed i sitt första samarbete med Orrefors – men hur kom hon in på glas egentligen och finns det några utmaningar när det kommer till materialet?
– Det var faktiskt en konkret fråga från Orrefors, om jag ville börja samarbeta med dem vilket jag och min studio ville göra. Det är ett fint varumärke med en fin historia där det under senaste åren har skapats många spännande projekt. Nu har ju Orrefors även påbörjat en ny varumärkesresa som jag tycker är väldigt intressant. Jag tycker om att vara med på resor där allting inte redan är färdigt utan där större saker är i rörelse – det är väldigt spännande. Orrefors har dessutom ett väldigt bra team med mycket kunskap och jag är även i sällskap av många andra duktiga formgivare vilket är väldigt kul, berättar Monica.
– Att arbeta med glas som material är jätteroligt och det är ett material som aldrig riktigt går att kontrollera fullt ut – man ritar något men det händer alltid något. Man kan förutspå vad som kan komma att hända men materialet i sig lägger till väldigt mycket. Det är även roligt när saker inte alltid går att kontrollera utan man kan bli både positivt och negativt överraskad, fortsätter Monica och skrattar.
Samarbetet med Orrefors har redan hunnit bli uppmärksammat i och med utmärkelsen Red Dot Award och vas-serien Reed som fått stor uppmärksamhet internationellt. Men hur startade samarbetet med Orrefors?
– Det var precis i början av pandemin som vi påbörjade samarbetet vilket naturligtvis var en ganska stor utmaning när vi behövde få fram prototyper och testa grejer under den här perioden. Men jag tycker ändå att slutresultatet har blivit bra så jag är väldigt nöjd med det som slutligen kom ut i form av Reed.
– Under min utbildning praktiserade jag även på Kosta Boda så det kändes lite som att cirkeln slöts när jag kom tillbaka till Orrefors och glaset vilket känns väldigt roligt, berättar Monica.
För blomsterprakt i hemmets alla rum - Reed vas 30 cm i färgen mossgrön.
För pampiga buketter & arrangemang - Reed vas 50 cm i klarglas.
Reed-serien representerar en ny era för Orrefors med fokus på samtida skandinavisk design och inredning. Vasen är formblåst i klar- och mossgrönt glas och kommer i tre storlekar; en hög för kvistar och resliga blommor, en mellan för ängsblommor, och en låg precis lagom för tulpaner. Men hur ser processen bakom Reed ut och vart hämtade Monica inspirationen ifrån?
– Det hela började med att jag fick ett stipendium till Villa San Michele på Capri vilket är ett helt fantastiskt ställe där ön i sig har ett väldigt dramatiskt landskap med höga berg som stupar rakt ner i havet och där omgivningarna har en fantastisk flora.
– Museet i sig har en underbar trädgård som man som stipendiat har tillgång till och även när museet är stängt kan man gå runt i vissa delar av den. Så inspirationen till vasen kommer därifrån, från intrycken av de grandiosa i form av de jättestora bergen i kombination med det mindre, organiska i form av floran och intrycket från trädgården – det är den känslomässiga grunden för hur vasen blev till.
– Namnet Reed kommer från de vasstråna som vajade i vinden men det handlar även om glasets teknik. Den vanligaste tekniken när man blåser glas är att man använder sig av en rund, hel form där man blåser ner glasmassan följt av att man sedan vrider glaset för att få ut det ur formen. Men för Reed så är formen asymmetrisk vilket kräver en oregelbunden form. Då det inte går att vrida på glaset får man även ha en delad form vilket innebär att det blidas skarvar. I vanliga fall värmer man bort skarvarna men med Reed har vi i stället valt att jobba med det här uttrycket. Skarvarna blir den naturligt vajande vassen så därför har vi inkluderat det i uttrycket.
Speciellt för Reed-vasen är att man har valt att framhäva skarvarna istället för att dölja dem.
Med många ikoner och uppmärksammade projekt bakom sig och nu den kommande Reed-succén frågar vi Monica om det finns något som hon drömmer om att göra som hon ännu inte har gjort?
– Ja men det finns det, något jag gärna skulle vilja göra är att hålla en utställning på något av de stora museerna i världen, gärna med helt fria händer och obegränsad budget, skrattar Monica.
– Det är något som vi ännu inte har gjort och som vi drömmer om att göra.
Slutligen pratar vi om framtiden och nyfiket hör vi om det är något annat spännande på gång som hon kan berätta om?
– Ja det är ju lite hemligt, men det jag kan dela med mig av är att vi nu jobbar på en förlängning på Reed-serien. Så tycker man om Reed så kommer man att kunna bygga vidare på den, men det är först hösten 2024, berättar Monica.