FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
När Sami Kallio valde m öbelsnickeri på gymnasiet fanns det fem olika skolor med den inriktningen att välja på i Göteborg. I dag finns det... noll.
- Det är ju trist, men jag tror att det kan vända igen. Svenska producenter vill börja tillverka här hemma igen, av förklarliga skäl. Det märks att branschen pratar mer och mer om ytbehandlingar, val av virke och var möblerna produceras nu, när läget är som det är, säger han.
Sami Kallios finska påbrå går inte att spåra i rösten - det är på klingande göteborgska han berättar om sin bakgrund, hur han gick i finsk skola i Sverige upp till nionde klass och hur han besökte Finland flera gånger om året under uppväxten. Men i hans design däremot gör de finska rötterna ett tydligt avtryck.
- Jag skulle nog tippa på att det är 50/50 mellan Sverige och Finland i mitt formspråk, tror jag, säger han.
Sami Kallio har alltid tyckt om att bygga saker. Inte bara under gymnasieåren, utan även som liten när han och morfar gjorde modellbyggen tillsammans. Allt tydde på att ett yrkesliv som möbelsnickare väntade.
- Då visste jag inte att jag ville hålla på med design, utan jag bara tyckte om att se något växa fram. Men efter att ha byggt någon annans design efter ritningar ett tag började jag att fundera. Om jag vill designa själv, hur gör man då?
Via konststudier på folkhögskola vidareutbildade han sig till formgivare, och i dag har möbelsnickeriet lagts på is helt till förmån för designen. Men - det betyder inte att Sami Kallio övergett hantverket helt för ritprogrammen i datorn.
- Jag jobbar faktiskt i full skala, direkt i materialet. Oftast börjar det med en detalj, till exempel mötet mellan ryggbrickan och ett ben på en stol. Därifrån börjar jag bygga stolen utan att egentligen veta hur den ska se ut när den blir klar. Någonstans längs vägen sätter jag mig vid datorn och ritar i 3D, men jag börjar alltid med händerna, berättar han.
Han säger att han inte direkt saknar möbelsnickeriet, det visade sig vara lite för enformigt för att passa honom trots bakgrunden som modellbyggare.
- Det kan absolut vara som terapi, att upprepa ett moment gång på gång. Men samtidigt tycker jag att det blir lite tråkigt i längden. Jag trivs väldigt bra med hur jag jobbar nu - jag har mellan fem och tio projekt på gång parallellt, och växlar mellan dem. Ett projekt får marinera i tankarna medan jag går på nästa. Jag har helt enkelt inte tålamod för att jobba statiskt med en och samma grej, tror jag.
Sami Kallio pratar om att helst av allt hitta den perfekta mixen av funktion och estetik, det är där nyckeln ligger. En stol ska kunna sittas bekvämt på, men det är först när den också tilltalar ögat som den kan locka en stor publik. Och stolen, ja - den får gärna vara i favoritmaterialet trä förstås. Helst bok eller ask.
- Bok är jättesvårt att sälja in tyvärr, jag tror folk är lite skadade från 1990-talet när ALLT gjordes i bok. Men det är ett otroligt bra material för möbler, väldigt hållfast. Ask gillar jag för det estetiska, man kan ytbehandla den på många sätt och ändå behålla trästrukturen och känslan.
Ett ständigt mål är också att designa möbler som kan användas av många. Sami Kallio är inte så värst intresserad av att ”rita en stol för 40 000 som ska stå på ett galleri” - han vill se sin design användas i vardagen. Det, och kärleken till vackra detaljer, har lett till att mycket av hans design bygger på en kombination av hantverk och industriell produktion. Allt för att skapa något vackert och hållbart, men som kan produceras till enrimlig slant.
- Jag börjar nog inte där många andra börjar . med att försöka lösa ett problem. Jag drivs mycket av magkänslan, jag vill skapa något som jag tror många kan vilja ha och behålla länge. Det är därför jag lägger så mycket vikt vid detaljerna, för jag tror det är dem vi förälskar oss i.
Sami Kallio
Ålder: 46 år.
Familj: Fru och två barn.
Bor: Göteborg.
Yrke: Möbeldesigner.
Aktuell med: Möbler för Northern, &Tradition och Gemla, samt en jubileumslampa för Konsthantverk som fyller 100 år i år, baserad på ett glas från 1940-talet.