FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
A2 står för funktion & kvalitet med det bästa från skandinavisk möbeldesign!
Det svenska varumärket A2 är ett litet men väletablerat varumärke som erbjuder en kollektion av möbler och objekt för både hemmet och det offentliga rummet. Kollektionen består främst av möbler men även inredningsdetaljer – allt designat utifrån ett modernt formspråk som hämtar det bästa från skandinavisk design, framtaget och tillverkat i väl utvalda material av hög kvalitet. Gemensamt för alla produkter är att de har unika detaljer som gör dem extra intressanta utan att tumma på vare sig funktion och kvalitet.
A2 lägger stort värde i den genuina produktionen som finns hos skickliga fabriker mitt i Småland – när många andra har flyttat sin produktion utanför Sverige står A2 stadigt och det finns en stolthet i den lokala produktionen som skapar produkter med hög kvalitet och med mindre påverkan på miljön.
Målet och visionen är att vara ett modigt varumärke som vågar utmana inredningsvärlden med intressanta och lite annorlunda produkter som ingen annan vare sig sett eller tidigare gjort.
Grundaren Sara Larsson om valet att hålla produktionen lokalt:
– För mig är och har det alltid varit viktigt att producera mina möbler och objekt lokalt, utan att låta för pretentiös så är det verkligen en fin känsla att faktiskt få bidra till att svensk möbelproduktion hålls levande.
Sara berättar även om utmaningarna som kommer med att hålla produktionen i Sverige:
– Det har verkligen inte varit enkelt alla gånger, dels finns det en ekonomisk aspekt i det för man kan säkert hitta ett billigare sätt att producera på utanför Sverige, men det är förenat med frakter och andra kostnader också. I och med de ökande kraven inom miljöfrågor så känns den lösningen ännu mer ointressant och oförsvarbar.
Jag driver min verksamhet från Småland och här finns det otroligt mycket produktion, sen kan det ibland vara återvändsgränder när man inte hittar det man söker, men då har jag valt att inte gå vidare med de projekten. Att arbeta så här gör att jag har en annan kontroll och att jag kan säkerställa kvalitet som jag annars inte hade kunnat göra. Nu kan jag ha en helt annan insyn i produktionen.
The Bow skåp från A2 - stilfullt med en twist!
Collect 2011 skåp i blått.
Happy pall i samma härliga blå nyans!
För blommor & blader - Poem vas från A2.
Sara Larsson - Grundare & formgivare för A2.
Varumärket grundades 2008 av formgivaren och civilingenjören Sara Larsson. Det hela började med en dröm om en möbelkollektion där unika och kreativa objekt skulle samsas, allt framtaget av skickliga hantverkare och producerat lokalt i Småland. Resan mot A2 påbörjades under slutet av Saras utbildning inom industridesign när hon kom i kontakt med möbelindustrin och genast blev intresserad. Då det är en tuff bransch med hög konkurrens beslutade sig Sara för att starta ett eget varumärke för att få kontroll över hela ledet – en dröm som blev verklighet. På frågan om hur varumärket kom till och hur resan fram till idag sett ut berättar Sara:
– A2 är ju egentligen mitt eget lilla drömprojekt, som ung och utan bakgrund från möbelindustrin är det otroligt svårt att sälja sina idéer till de stora möbelföretagen. Min pappa var egenföretagare och en sann entreprenör, det bidrog mycket till att jag startade eget. Det har varit otroligt roligt, men även otroligt tufft då det är en bransch där det finns väldigt många fina, gamla varumärken som är väl inarbetade. Att konkurrera med dem är egentligen nästan idiotiskt att försöka med skrattar Sara.
Collect-serien från A2 har banat väg för varumärket inom svensk möbeldesign.
Det finns många fina och välkända produkter från A2 som fått stor uppmärksamhet genom åren, men den produkt som många förknippar med varumärket är kanske främst Collect-serien Det som började med ett succéskåp har sedan fortsatt som en framgångssaga där det varje år har släppts en ny unik utgåva. Grundstommen är alltid densamma där formen har sin starka identitet, men där detaljerna, färgerna och materialen varierar och ger skåp i unika, spännande skepnader. Sara berättar med om hur Collect kom till och hur skåpet har haft stor betydelse för varumärkets framgång:
– Mitt företag hade nog inte funnits om jag inte sommaren 2008 hade gjort mitt första Collect-skåp. Det har varit min väg in i den här branschen. Tidigare det året hade jag försökt att komma med i Green House på Stockholm Furniture Fair, men inte kommit med. Jag blev nyfiken på varför och förstod att det krävdes mer unika och speciella produkter för att komma med.
– Då kände jag att nu ska jag minsann ta fram det mest konstiga jag kommer på och det resulterade i det allra första Collect-skåpet som har rutiga luckor i olika, starka färger. Jag valde ut olika färger som jag tyckte var fina och som passade ihop, egentligen totalt kaos och jag tänkte vem köper ett sådant här skåp? Då för nästan femton år sedan fanns det inte heller så många små skåp på marknaden utan det var främst större varianter i standardutförande och ganska intetsägande. Men jag kände att jag ville lansera ett litet skåp, att det behövdes på marknaden.
Lekfull lapptäcksteknik - Collect 2016 skåp i vitoljad ek.
Collect skåp multi var vägen in i möbelbranschen för A2.
Så hur kom det sig då att det blev det rutiga skåpet med starka färger?
– Det var faktiskt en strategi bakom det, att göra ett galet skåp för att våga utmana och för att se vad som krävs för att faktiskt få synas. Och det blev min väg in, jag lanserade A2 på möbelmässan 2009 när det precis som nu var lite sämre tider vilket gjorde att det för mig som var en liten aktör var lite enklare att få möjlighet att ställa ut i en monter.
– Många av de stora aktörerna hade inte tagit fram så många nyheter vilket gjorde att jag med mina lite mer färgglada möbler lockade mångas blickar. Det var också under den här mässan jag träffade Svenssons för första gången och ni var en av de första aktörerna att plocka in skåpet och lite andra objekt i sortimentet. Så att jag är där jag är nu beror mycket på att det 2009 var sämre tider, att jag fick möjlighet att ställa ut på mässan och att jag träffade Svenssons.
När vi frågar var namnet Collect kommer ifrån och om det har någon innebörd svarar Sara:
– Namnet Collect som ju betyder ”samla” kommer just från idén om att ta fram ett skåp för alla de där små, fina sakerna som man tycker extra mycket om och som man vill samla på ett och samma ställe. Det är därför skåpet är litet, det är till för de speciella sakerna. För att du ska kunna spara på det du tycker om och är rädd om. När framgångarna med det första skåpet kom så tänkte jag att alla kanske inte vill ha ett så färgglatt skåp så då skissade jag fram uppföljaren som har exakt samma stomme men med andra luckor i helvitt där jag lekt med nivåer, neutralt men ändå lekfullt. Det vita skåpet blev en framgångsrik uppföljare och har sedan det lanserades varit den bäst säljande produkten i kollektionen.
Collect 2016 skåp jubileumsutgåva Svenssons 125 år, rökt ek- i exklusivt samarbete med Svenssons 125-årsjubileum!
Svenssons har i samband med sitt 125-årsjubileum fått äran att ta fram ett skåp exklusivt tillsammans med A2, ett Collect-skåp i rökt ek. Sara berättar om processen i att ta fram denna variant och att göra ett för henne unikt samarbete på det här sättet:
– Att få göra ett skåp exklusivt för Svenssons är en idé som funnits ett tag och det här är första gången som vi gör en unik produkt tillsammans med en av våra återförsäljare. Tidigare har jag varit restriktiv med det. Då jag gjort Collect i både olika färger och material var det viktigt att hitta ett material som vi båda tror på och som känns både fint och unikt. Det ska även passa Svenssons och samtidigt vara en tydlig A2-produkt. Processen att hitta rätt har fått ta lite tid och mogna fram, men till slut landade vi i att Collect 2016 som är ett gediget skåp i ek kändes rätt, men i en ny skepnad – rökt ek.
Dörren står alltid öppen för nya idéer - Collect 2011 skåp i blått.
När vi talar om det exklusiva samarbetet så kommer vi in på mer kring framtiden och vad som väntar A2. Hur ser utvecklingen och utmaningarna ut framåt?
– Jag kommer att fortsätta att arbeta med A2 så som jag har gjort hittills, och nu närmast kommer vi att släppa nyheter vid möbelmässan. Vår styrka är förvaring så det är där störst fokus kommer att ligga. Sedan är en stor utmaning att fördjupa arbetet med vår produktion, det är enormt svårt att hitta rätt fabriker och rätt kunskap för att kunna göra det man vill på rätt sätt. Även pandemin och situationen i världen har bidragit med en ny problematik kring material, både gällande pris och tillgång. Något som man för några år sedan knappt behövt reflektera över är nu en stor utmaning många gånger.
– Det finns även en utmaning i arbetet kring miljö inom produktion att ta hänsyn till, alltifrån vad material innehåller, hur en produkt är sammansatt och om den går att demontera för återvinning. Så arbetet framåt ligger mycket i att kombinera formgivning med miljö- och materialaspekter - något som har blivit alltmer komplext.
I samtalet kring framtid kommer vi även in på frågan om kollektionen kan komma att innehålla andra produkter som tidigare inte funnits där, exempelvis nya kategorier?
– När vi numera jobbar med fler olika fabriker som underleverantörer finns det en större frihet i att kunna göra andra saker som vi tidigare inte gjort. Så det finns stora möjligheter i att kunna arbeta både med nya material och med nya typer av produkter. Inga dörrar är stängda, A2 är ju inte enbart möbler utan även detaljer så det kan mycket väl komma produkter i andra kategorier och material framöver.