FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

Produkter
Annat
Logga in
|
Kunskap & inspiration/Reportage/Designporträtt/Lär känna varumärket: Massproductions
Grundarna bakom varumärket Massproductions Magnus Elebäck och Chris Martin

Designporträtt

Lär känna varumärket: Massproductions

Med fokus på samspelet mellan objekt och kontext skapar svenska Massproductions möbler och inredningsdetaljer utöver det vanliga. Med endast en formgivare och ett fåtal produktsläpp per år sticker varumärket ut på fler än ett sätt – låt oss ta reda på mer om varumärket och designern bakom uppstickaren – Massproductions!
2022-10-19
Share article

Massproductions – från idé till verklighet

Det var när en svensk och en britt möttes 1995 som historien bakom varumärket Massproductions började skrivas – efter tio år som konsulter inom möbelindustrin bestämde sig Magnus Elebäck och Chris Martin för att 2009 lansera sitt alldeles egna möbelföretag. Men hur startade allt egentligen?

"Vi fick i uppdrag av ett tyskt företag att ta fram en stol tillverkad av ståltråd, vi spenderade några månader på att ta fram en prototyp men det slutade med att företaget hoppade av projektet. Vi beslutade oss därför att prova lansera stolen själva under eget varumärke då vi verkligen trodde på den. Efter sex månader hade vi en färdig produkt – Tio-stolen lanserades under Stockholm möbelmässa och plötsligt stod vi där med ett eget möbelvarumärke och sedan den dagen har det varit full fart framåt." -Chris Martin

Magnus Elebäck grundare av Massproductions porträttbild i svart-vitt
Massproductions designchef Chris Martin porträttbild i svart-vitt
Tio stol i gult från Massproductions placerad på en äng av blommor

Tio-stolen var den allra första produkten att lanseras under Massproductions – en stol som prisats för sin design och som flyttat in i många hem. Med ett gediget engagemang för kvalitet och funktion har varumärket sedan dess banat väg inom möbeldesign och finns idag representerade hos återförsäljare världen över.

Massproductions har sedan start valt att gå sin egen väg och inte använt samma strategier som många andra i branschen. Fokuset har hela tiden varit samspelet mellan objekt och kontext. Det som gör varumärket lite unikt är även att det har fullkontroll av hela produktionskedjan, tillverkning, design, försäljning och marknadsföring.

Att ta fullt ägandeskap över dessa processer har visat sig vara ett vinnande koncept – inte bara när det gäller kollektionen av produkter utan även i form av fina utmärkelser och välrenommerade kunder. Denna sömlösa och fullt transparenta design- och tillverkningsprocess ger Massproductions möjlighet och frihet att skapa produkter som annars skulle vara mycket svåra att göra, eller som med stor sannolikhet skulle fastna någonstans i utvecklingsfasen.

Crown chair stol i rosa från Massproductions placerad framför gult skrivbord
Icha chair stol i rött från svenska Massproductions
4PM bord från svenska Massproductions med en kromad bordslampa placerad ovanpå.

Massproductions designfilosofi – så ser den ut

För Massproductions är det A & O att varje produkt som produceras har ett klart syfte, designchefen och medgrundaren Chris Martin har beskrivit det som att ”design aldrig ska vara enkel, resultatet ska se enkelt ut men det ska finnas ett hårt jobb bakom som inte varit problemfritt – det är dessa erfarenheter som ofta leder till något överraskande enkelt och vackert.”

-Namnet Massproductions väcker både uppmärksamhet och nyfikenhet då det är lite kontroversiellt – hur uppkom idén till varumärkesnamnet egentligen?

"Jag har alltid känt att massproduktion är det bästa sättet att jobba på för att kunna få bäst kvalitet, förutsättningar för bästa möjliga produktion ur miljöaspekt, bra pris och bästa möjliga design. Många tycker det är kontroversiellt och frågar om vi är ironiska med vårt namn, men det är vi inte" – Chris Martin

Varumärket arbetar nära människorna i deras fabriker – på så vis kan dom säkerställa att deras vision uppfylls till punkt och pricka men även resultera i en effektiv, hållbar och högkvalitativ produktion.

Genom att ha ett holistiskt arbetssätt och överblick på tillverkningsprocessen – från verktyg och material till miljöaspekter blir processen inte bara effektiv utan adderar klarhet och mening till varje produkt. Massproductions designfilosofi bygger på en stilren, funktionell elegans av modernism och har sin kärna i det post-digitala, vilket återspeglas i deras multifunktionella produkter.

4pm stol designad av Chris Martin för Massproductions placerad i avskalad miljö

Designern bakom succéprodukterna - Chris Martin

Massproductions arbetar endast med en designer, något som är ovanligt i branschen där många möbelföretag oftast har fler designers och där många kommer in och gör enstaka produkter eller kollektioner. Så hur kommer det sig att just detta möbelföretag jobbar på det här viset och kommer det i framtiden att komma in fler formgivare i bolaget?

 

"Som bolag kan vi klara av 3–4 produkter per år och jag får kanske 3-4 bra idéer per år – och det matchar ju ganska perfekt med vad vi har kapacitet för. Genom att det bara är jag och Magnus kan vi hålla en konstant dialog om vad vi vill göra och den tajta relation vi har gör oss till ett oerhört sammansvetsat team – något jag tror är en stor fördel i branschen. Kanske att vi om några år kikar på möjligheten att samarbeta med andra designers, men just nu är vi inte i behov av att ändra vårt väl fungerande koncept."

 

För designchefen Chris Martin är form en biprodukt av funktion, material och produktionsprocess. Han har många gånger kallats för minimalist men det som inspirerar honom främst är produktionsledet och inte som många andra det konstnärliga. För honom är det viktigt att en produkt får ta tid, att den blir bra och fyller ett syfte, det är därför kanske inte så konstigt att varumärket fokuserar på ett fåtal men genomtänkta produkter inför varje kollektionssläpp och benämner sig själva som we are slow.

 

"We are slow betyder att det är jag som är långsam, jag påskyndar inget utan jag har en långsam tankeprocess – och för att göra en riktigt bra stol tar det lång tid. Vi lanserar aldrig något förens vi är helt nöjda oavsett hur lång tid det tar. Givetvis har vi deadlines men eftersom det är vårt bolag kan vi alltid vara flexibla."

Bam soffa i gult från svenska Massproductions placerad mot helkaklad vägg
Jump Easy chair fåtölj i gult från Massproductions placerad utomhus på betong

Varje produkt har fötts ur mycket noggrann research, upptäckandet av nya material – stålvajrar, möbelskum, trä och hur dessa ska kunna resultera i en färdig produkt värd att platsa i kollektionen. Varumärket arbetar efter devisen att om man tillverkar smarta, användbara möbler och inredningsdetaljer som håller under en lång tid.

"Jag brukar ta fram en brief eller presentera en idé som jag tycker är intressant, kanske utgår jag från en fråga som ”hur skulle en servitör vilja ett en stol ska vara”? Eller ”hur gör man något bekvämt av ståltråd”? Jag försöker hitta små saker som utmanar mig och det blir mycket skissande där både bra och dåliga idéer kommer fram. När en bra idé föds vill jag snabbt få fram en prototyp för att slutligen hitta rätt tillverkare. Något som inspirerar mig är industriell produktion, effektiv tillverkning, människorna och när allt flyter på smidigt – från idé till färdig produkt."

Universal door wedge dörrstopp från Massproductions tillverkad i gummi
Trippy vas i klasglas från Massproductions placerad mot rosa bakgrund
Saturday kuddar från Massproductions samlade i hög mot blå bakgrund

Idag består kollektionen av en mängd olika möbler – allt från stolar till fåtöljer och soffor men även inredningsdetaljer och den nyligen släppta kollektionen ”The little things” som består av praktiska och dekorativa föremål för hemmet. Trots många produkter finns det favoriter som Chris Martin gärna pratar lite extra varmt om.

"Just nu är det vårt dörrstopp ”Universal door wedge” men jag får nästan inte prata om det längre då alla i bolaget säger att jag alltid pratar om det. Det är en del av vår nya kollektion ”The little things” där allt handlar om funktion. Det är tillverkat i gummi med en smal och en bred sida för att passa olika dörrar, det har även ett praktiskt handtag som gör det enkelt att plocka upp utan att man blir smutsig om händerna. Men annars skulle jag säga att Tio-stolen är min favoritprodukt, det är den starkaste design jag någonsin gjort, den var även vår första produkt som gjorde det möjligt för oss att starta Massproductions."

När det kommer till att arbeta med trender har varumärket tvärtemot många andra en lite annorlunda approach.

"Jag blir lite rädd när jag hör ordet ”trender” jag följer inte rådande trender särskilt mycket, självklart absorberar jag omedvetet men jag studerar inte trender utan jag gör det jag vill göra, Magnus däremot har koll på trender så vi kompletterar varandra på ett bra sätt där."

Dandy ottoman och soffa i vitt från Massproductions placerade mot helkaklad bakgrund

Massproductions om hållbarhet

Sitt namn till trots, Massproductions är ett varumärke som verkligen tar hållbarhetstänket på allvar och som låter det genomsyra både sin identitet och produktion.

 

"Vi tar klimatfrågan väldigt seriöst och har riktlinjer vi arbetar efter för att göra så lite klimatpåverkan som möjligt och strävar efter att uppfylla alla rekommendationer. Mycket handlar om sunt förnuft, bra material och modern teknologi som är anpassad för att göra så lite miljöpåverkan som möjligt. Sen tillverkar vi produkter som håller under en lång tid som man också ska vilja behålla – vi vill inte vara en del av en slit-och-släng-kultur." - Chris Martin

 

Därför är hållbarhet en viktig pelare i Massproductions hela koncept och grund. Här arbetar varumärket noggrant med att välja rätt material och rimlig tillverkningsvolym med minimalt svinn. All sourcing av material och produktion sker inom Europa, främst i Polen och i Sverige. Möblerna och inredningsdetaljerna är tillverkade för att hålla både i kvalitet och i stil.

De allra flesta produkter i kollektionen är tillverkade i ett enda material, och de som består av flera är enkla att separera för återvinning. Alla produkter som är tillverkade i trä härstammar från hållbart odlade skogar och återvunna material används alltid när det är möjligt precis som valet av säker färg och lim är genomgående för samtliga produkter. 

Josefin Beijer
Skribent

Upptäck mer från Massproductions

Se fler

c/o Svenssons

Följ oss