FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

Produkter
Annat
Logga in
|
Kunskap & inspiration/Reportage/Designporträtt/Svenssons 125 år – Designglädje genom generationer
Bild som visar historiska bilder i kollage från Svenssons Möbler i Lammhult, på bilderna ligger hyvelspån.

Designporträtt

Svenssons 125 år – Designglädje genom generationer

Under 125 år har Svenssons gått från att vara ett enkelt snickeri i Småland till att bli en självklar design-destination. Men hur gick det till egentligen? Låt oss ta med dig på en möbelresa som tar sitt avstamp i 1898 med betydelsefulla nedslag på vägen som kommit att forma det Svenssons som så många kommit att förknippa med möbel- och designglädje!
Måndag 8 maj 2023
Share article

Svenssons Möbler i Lammhult – Historien om hur allt startade

1898 – Vår historia börjar i torpet i Ljungsdal utanför Lammhult i Småland. Snickarsonen Erik Svensson tillverkar här sina första små bruksföremål – linjalen och skärbrädan. Hans far, Sven Johannesson var herrgårdssnickare och kanske var det därifrån inspirationen kom. Under 1900-talet deltar Erik i en hemslöjds-tävling med glödritade möbler och ryktet om hans skicklighet sprider sig till trakten. Han skaffar sig mästarbrev och får beställningar på större möbler. Verkstaden räcker inte till och Erik utökar gång på gång, varför snickeriet kallas ”Ökapå” i folkmun.

1926 – Erik vill flytta in till Lammhult för att utveckla sin verksamhet och köper därför Ekrothska Snickerifabriken. Han bygger ut hela 15 gånger. Med 20 anställda börjar man nu på riktigt sälja direkt till slutkund och leverans sker även till andra städer. Nu väljer man också att börja kalla sig för Svenssons Möbler.

1937 – ”Möblera trivsamt med stilfulla kvalitetsmöbler från min välsorterade möbelaffär” står det i den första tidningsannonsen som gör reklam för möbelfabriken i Svenssons i Lammhult. Man saluför bekväma fåtöljer, patentsoffor och ottomaner liksom mattor och gardiner. I annonsen går det också att läsa ”För övrigt allt som tillhör en större välsorterad möbelaffär”. Ett motto som håller än idag.

Bild föreställandes familjen Svensson med grundaren Erik Svensson och hans familj, svartvitt foto av familjen sittandes vid trädgårdsbord framför sitt hem i Småland.

Grundare Erik Svensson & hans hustru Ellen med deras barn Sven & Elsie. Bild tagen en sommardag 1924 på gården i Ljungsdal.

Bild som visar den gula möbelbussen som Svenssons Möbler i Lammhult använde förr för att leverera möbler till kunder över hela Sverige.

Under 60-talet lanserar Erik Svensson de gula möbelbussarna som tar butikens storsäljare direkt till kunderna runt om i landet.

Från brand till gula bussar & ägarbyte

1945 – Olyckan är framme och möbelfabriken brinner upp. Men det här blir också en chans att tänka om. I stället för att bara tillverka möbler läggs större fokus på försäljning. När en ny butik byggs placeras den strategiskt vid vägen så landets designintresserade lätt ska hitta rätt. Det gör de också. Lammhult blir en vallfärdsort för dem som jagar främsta kvalitet i möbelväg.

1960 – Nu blir det generationsskifte när Erik Svensson avlider och sonen Sven Svensson tar över. Sven kommer med nya visioner, inspirerad av sina inköpsresor ute i Europa. Han besöker Milano, Valencia och Köln för att köpa in dagens klassiker, till exempel belysning från Italienska Flos. Sven bygger upp ett sortiment av internationella designmöbler och skandinavisk design. Han lanserar också de gula möbelbussarna som tar butikens storsäljare direkt till kunder över hela landet.

1986 – Tredje generationen Svensson, barnen Gunnel, Jonas och Erik blir nya ägare. Med dem fylls butiken med Malmstensklassiker och 1980-talsikoner som tillexempel betongstolen av Jonas Bohlin.

1990 – ”Jag letade efter en säng, det blev en hel möbelaffär” skriver Johan Sjöberg i sitt nyårsbrev till vänner och bekanta efter förvärvet av Svenssons. Den nya ägarens stora möbelintresse har gjort honom nyfiken på design och dess butiker, och här ser han en stor utvecklingspotential. Fokus riktas nu mot designklassikerna i butik och de framstående formgivarna bakom dem som Alvar Aalto, Bruno Mathsson och Philippe Starck med flera.

Bild som visar gammal tidningsannons med Bruno Mathsson fåtöljs som går att köpa på Svenssons Möbler i Lammhult.

Klassiker är alltid rätt - både då & nu.

Bild som visar Snoopy lampa i grönt från italienska varumärket Flos.

Klassiker från italienska Flos - Snoopy bordslampa i färgen grön.

Bild som visar Concrete karmstol i blått och förkopprat stativ, formgiven av Jonas Bohlin.

En 80-talsikon som visar på tidlös design - Concrete karmstol i blått av Jonas Bohlin.

Flytt till storstaden, e-handel, magasin & förvärv

1998 – Internet är hett och man finns inte om man inte har en egen webb-adress. Svenssons är tidigt med på tåget och lanserar sig på nätet. Nu påbörjas den resa som resulterar i dagens webbutik. Svenssons.se är idag en e-handelssida fylld med samma designglädje som ute i de fysiska butikerna – och med ett utbud från 300 varumärken.

2001–2012 – Under denna 10-årsperiod expanderar Svenssons starkt och fler butiker öppnas upp. Designintresserade kunder kan nu köpa möbler och inredning i Malmö, Göteborg och Stockholm. Den småländska möbelbutiken har flyttat till Storstaden.

2013 – Det här är året då det är premiär för det första numret av c/o Svenssons, ett magasin som blivit ett omtyckt inslag för både den inbitna och den nyblivna Svenssons-kunden. Här samlas en stor dos inspiration och kunskap som mynnar ut i intressanta reportage, intervjuer, design- och möbelglädje. Två gånger per år lanseras magasinet som skickas ut via posten och som även finns att hämta i butikerna.

Bild som visar magasinet c/o Svenssons i form av en omslagsbild för ett utgivet nummer från 2013.

Mer design- och möbelglädje har Svensson kunnat förmedla via magasinet c/o Svenssons som lanserades 2013.

Bild som visar en tuktuk-bil på Sergels Torg i Stockholm. Tuktuken är vit med Svenssons logotyp i svart på sidan.

Vid öppningen av butiken vid Sergels Torg serverades kaffe från en Tuktuk i Svenssons-skrud.

Bild som föreställer Svenssons logotyp i form av ett svart S.

2015 var året då Svenssons lanserar sin nya logotyp & grafiska profil.

Bild som visar Svenssons-skylt som sitter utanför butiken som ligger på Sergels Torg i Stockhollm.

Logotypen välkomnar dig vid butikerna - Entrén vid Sergel-butiken i Stockholm.

2015–2016 – Det är dags för förnyelse. Svenssons ser över hela varumärkets formspråk och lanserar en helt ny, modern logotyp. Man satsar ännu mer på butikernas utställningar och även den service och inredningshjälp som säljare på Svenssons kan erbjuda. Kunden ska kunna få hjälp med både det lilla rummet såväl som ett helt hem.

2021 – Den småländska e-handelsaktören Nordic Nest välkomnar Svenssons till sin familj i ett förvärv. Den nya ägaren har därmed hittat en perfekt partner för att fortsätta bygga en destination för premiummöbler och inredning i skandinavisk design.

2022 – Är året när Svenssons.se relanseras på en ny plattform. Både design och funktion på e-handelssidan kan nu bättre presentera sortimentet och ge en bättre köpupplevelse. I september öppnar även Svenssons nya flaggskeppsbutik vid Sergels Torg. Här bjuder man in till hela 1 500 kvadratmeter designmöbler. Svenssons Sergel blir en stor succé och många kunder, gamla som nya uppskattar en så inspirerande möbelbutik – mitt i Stockholms city.

2023 – Svenssons fyller 125 år och det firas under hela året med att berätta Svenssons historia, med exklusiva erbjudanden och unika jubileumsprodukter från välkända varumärken där det varje månad presenteras en ny.

Bild som visar Collect jubileumsskåp från varumärket A2 i rökt ek med luckor där kvadrater i ek har lagts omlott för att skapa ett dimensionellt mönster.

Varje månad släpps en exklusiv jubileumsprodukt -  Collect 2016 skåp jubileumsutgåva Svenssons 125 år i rökt ek är en av dem.

Svenssons 125 år - Jubileumsprodukter

Möt tre Svenssons

Lär känna tre personer som alla har och har haft möjligheten att få arbeta på Svenssons och som har många intressanta erfarenheter och anekdoter att dela med sig av från sina år i det historiska möbelföretaget.

Linda Åstrand - Sortimentsansvarig

Har vurmat för Svenssons i elva år på olika positioner inom företaget. Idag ansvarar hon för sortimentet och upplevelserna i de fysiska butikerna och för att ta till vara 125 års designkunskap.

- I dagens digitala värld har det fysiska mötet med kunnig personal och inspirerande utställningar blivit en smått exklusiv upplevelse – den vill vi utveckla. Våra kunder reser ibland långt för att besöka våra butiker och man gör det som en utflykt, en destination för att uppleva god design. Vi vill därför satsa på att komma ut till fler städer och öppna fler butiker.

Vilken är företagets designfilosofi?

- Att arbeta med kvalitet och att erbjuda ”möbler för generationer”. Vi satsar på att visa klassiker och vårt sortiment ska vara noga utvalt.

Hur mycket betyder Småland för Svenssons?

- Småland är Sveriges möbelrike. Här i Lammhult och skogarna omkring görs Bruno Mathssons fällbord, underredet till Jetson och gavlar till hyllan Det var också i Småland som vår resa började, här finns vårt arv. Allt det vill vi värna om.

Vad gör Svenssons unika?

- Vi är passionerade över design, utan att för den sakens skull sätta den på piedestal. Möbler får gärna ha en vacker form, men ska alltid vara funktionella och användas. Vi tror att våra hem har rum för god kvalitet.

Porträttbild av Linda Åstrand, sortimentsansvarig på Svenssons.

Linda Åstrand - Sortimentsansvarig, Svenssons.

Porträttbild av Britt Karlsson, tidigare anställd vid Svenssons.

Britt Karlsson - Anställd på Svenssons mellan 1975-2023.

Britt Karlsson - Anställd 1975-2023

Började som kontorist på Svenssons 1975. I år gick hon i pension, men kommer för alltid att minnas familjeföretaget med värme.

Hur var det när du började på Svenssons?

- Det var en gemytlig tid. Sven Svensson körde själv runt i Småland för att leverera specialsnickrade möbler direkt till kund. Väl på plats kunde de upptäcka att fåtöljen såg sliten ut bredvid den nya bokhyllan, så då tog Sven med sig den tillbaka och lämnade in den i tapetserarverkstaden som vi också hade här. Vi stod för ett eget kretslopp där alla på företaget var involverade.

Svenssons var tidiga med att ta in internationella produkter till Sverige. Vad minns du av det?

- Det stämmer, de var duktiga på att hitta nya produkter och leverantörer. Sven och Gunnel åkte till Europa, besökte mässor och skapade kontakter. Just att ligga i front och upptäcka nyheter har Svenssons varit, och är duktiga på.

Vilket är ditt finaste minne?

- Den gemenskap och kunskap som präglade företaget. Det var verkligen teamwork som löste problem fast det ibland kostade kvällar, svett och brutna naglar. Vi bara körde och fick under tidspress ihop utställningar, utskick till kunder och lastning av möbelleveranser.

Vilken kunskap har du tagit med dig från Svenssons?

- Att man aldrig ska stå stilla, inte sluta vara nyfiken, att se framåt. Att aldrig gå tomhänt, lärde farmor Ellen Svensson mig 1975.

Bank Bergström – VD

Svenssons framtid ligger i vd Bank Bergströms händer. Här är hans tankar kring vad som händer i 100 år framöver.

Varför är det bra för anrika Svenssons att ha en ung vd?

- Ålder är bokstavligen bara en siffra, men jag har kommit in med ett bra perspektiv på hur företaget kan utvecklas och adderat ett tänk kring att tradition och arv är en bra motor för att växa.

Du klev in i företaget för två år sedan, vad är du mest nöjd med att ha åstadkommit?

- Att få två team (Nordic Nest och Svenssons) från olika företag och kulturer att jobba tillsammans med en gemensam kultur och mot samma mål.

Svenssons har både lanserat en ny e-handelstjänst och slagit upp en flaggskeppsbutik, vad har ni mer för planer?

- Framför allt värnar vi om grundtanken ”att skapa hem att älska” och bemöta våra kunder med värme och omtanke.

Varför finns Svenssons om ytterligare 125 år?

- Både nu och då kommer vi att leverera världens bästa kundupplevelse, ha ett tilltalande sortiment och kunna berätta för olika typer av kunder att vi är passionerade för det vi gör. Är man snabbfotad, lyssnar lyhört och kan möta kunden med bra erbjudanden, då överlever man allt!

Porträttbild av vd för Svenssons, Bank Bergström.

Bank Bergström, vd för Svenssons.

Marie Birde & Josefin Beijer
Skribenter

Upptäck mer designglädje

Se fler

c/o Svenssons

Följ oss