FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
2023 var året då Orrefors firade 125 år, över ett sekel av fantastiskt glashantverk som blivit känt världen över och som hjälpt till att sätta svensk formgivning på designkartan. Navet i glasbrukets historia börjar i de djupa småländska skogarna där enastående formgivningar i världsklass har vuxit fram sedan 1898. Där människor i generationer samverkat i strävan mot det perfekta resultatet i form av det lätta, tunga, klara, färgsprakande, reflekterande, opaka och det skira glaset. Historien om glaset från Orrefors är dock inte färdigskriven, den fortsätter att skriva nya kapitel där materialets skönhet och kvalitet omprövas, utvecklas och förfinas – för möjligheterna med glas som material tycks vara oändliga.
Orrefors har sedan start haft en tydlig vision framåt och lagt mycket hjärta och kraft i att hitta nya tekniker, uttryck, former och formgivare. Många möjligheter med glaset som material är ännu outforskat och där ser glasbruket till att ständigt ligga i framkant för att ge glaset nya skepnader. Signumet är och har alltid varit att kombinera traditionellt hantverk med samtidens visionärer – att förena historia med nutid för att forma framtiden, något som har visat sig vara ett framgångsrikt recept.
Glasblåsaren Nils Bergqvist får assistans vid påklippning av fot till vas.
Som ett gnistrande kristallklot - Carat vas av Lena Bergström.
Ett gyllene tillfälle att fira - Intermezzo Gold champagneglas av Erika Lagerbielke.
Förutom sina skickliga glasblåsare är Orrefors välkända för sina många fina samarbeten med några av våra främsta formgivare som Simon Gate, Edward Hald, Ingeborg Lundin, Gunnar Cyrén, Ingegerd Råman, Erika Lagerbielke, Lena Bergström och Monica Förster för att nämna några. Dessa formgivare och konstnärer har skapat nya och spännande kollektioner som alla har reflekterat samtidens designtrender. Samarbetena har resulterat i många designikoner och serier som exempelvis Nobel, Cut In Number, Intermezzo, Carat, Squeeze, Difference och många, många fler. Genom sina produkter och serier har formgivarna och konstnärerna bidragit till att föra vidare Orrefors designarv in i framtiden.
Unikt på många sätt är formgivarnas täta samarbete med glasblåsarna, där det inte är ovanligt att formgivaren eller konstnären är med i tillverkningsprocessen där spännande saker kan hända längs vägen och där en ursprungsidé kan ta en helt annan vändning. Men det är i dessa processer glasmagi skapas och där glasföremål föds för att sedan kunna ställas ut på några av världens främsta museum världen över som MoMa i New York, V&A i London och Nationalmuseum i Stockholm. Det är i dessa samarbeten produkter, konstverk och skulpturer har skapats och som alla visar mångsidigheten och skönheten i glaset som material. Föremål som blivit eftertraktade av både samlare och glasentusiaster.
Stilfullt slipskär - Cut In Number vas, formgiven av Ingegerd Råman.
En samtida klassiker från Orrefors är vasen Squeeze som lanserades 1997, formgiven av Lena Bergström. Vasen har en unik design med mycket karaktär som utstrålar en stark känsla av spontan ärlighet, och idén till vasen – ja den kom till av en ren tillfällighet. Det var under arbetet med ett annat projekt som en glasblåsarna tappade kontrollen över den upphettade, sega glasmassan så att det uppstod en asymmetrisk inbuktning. Detta misstag utnyttjade Lena, en idé om att klämma glaset för att få till en funktion och rörelse i materialet föddes. De ”klämda” inbuktningarna såg hon kunde fylla en tydlig funktion; blombuketten du ställer i vasen hålls på plats, spretar inte eller lutar åt oönskat håll, även om stjälkarna är få. En vas som verkligen visar på glasets kapacitet, mångsidighet och oslagbara glans.
– Squeeze-vasen är ett av de objekt jag är mest stolt över. När jag ställde vasen på säljavdelningens bord var jag jättenöjd men frågan var skulle säljarna uppskatta den? Som tur var så möttes jag av glada och positiva tillrop ”det här var ju jättebra Lena!”. Det är inte alltid lätt att finna unika uttryck men att utnyttja ett misstag visade sig vara något väldigt bra. Det sättet att tänka använder jag mig fortfarande av idag berättar Lena.
Lena Bergström, formgivaren bakom succévasen Squeeze.
Skapa stilfulla stilleben med Squeeze-vaserna som är minst lika fina utan blommor.
Squeeze vas 23 cm passar utmärkt för några enstaka blommor eller kvistar.
När vi möter Lena Bergström som varit en av Orrefors mest framstående formgivare sedan 90-talet berättar hon lite om hur allt en gång började, hur hon som liten drömde om att arbeta med något kreativt och hur vägen till det välrenommerade glasbruket sett ut.
– Jag föddes ju inte till att ”jag ska bli formgivare” skrattar Lena. Men däremot kan jag säga att vi i mitt barndomshem i Umeå pysslade otroligt mycket, speciellt under alla högtider men det slutade inte där. Jag sydde mina egna kläder, målade på fönster och samlade på fina påsar. Jag gick runt i hela Umeå och letade efter grafiskt snygga plastpåsar som jag arkiverade på ett estetiskt sätt, så det kreativa har alltid funnits där och succesivt vuxit fram.
Efter några år som dekoratör i hemstadens varuhus vill Lena gå vidare och söka sig till konstnärlig utbildning i Stockholm vilket hon gjorde. Vid 29-års ålder hade hon gått ut Konstfack och bestämde sig då för att starta eget. Efter några år med inrednings- och arkitektuppdrag damp det hösten 1993 ner ett brev i brevlådan som kom att ta karriären i en ny riktning.
– Det var ett brev från Orrefors där det stod att de sökte nya formgivare och att de gärna ville träffa mig för en intervju för ett projekt som kunde komma att mynna ut i en anställning. Jag tänkte att det här var ju otroligt, vilket erkännande och vilken möjlighet! Jag hade faktiskt tänkt under min utbildning att jag någon gång hade velat prova arbeta med glas som material men då hade jag ingen aning om att jag skulle få göra det några år senare.
För både små & stora blomster - Squeeze-vaserna kan hålla både den enklaste och den maffigaste buketten.
Tidlös & samtida - Squeeze-vasen gör sig bra i både klassiska och moderna miljöer.
Det inledande projektet tillsammans med tre andra formgivare avslutades och efter det fick Lena frågan om hon ville bli fast anställd som formgivare på Orrefors vilket hon ville.
– Ja för vem blir inte förälskad i glas? säger Lena med ett leende. Jag upptäckte där och då glasets fantastiska möjligheter men också begränsningar. Jag älskar att vara nära produktion för det är där man kan komma på nya idéer. Så att få en fast plats på Orrefors var ett stort erkännande, berättar hon vidare.
Lena som har skapat flera ikoniska produkter och serier för Orrefors har flera saker hon influeras av i sitt arbete när hon börjar skissa på en ny idé.
– Jag är väldigt inspirerad av min samtid och framtid, mycket kring arkitektur, mode, mat, politik, ja hur vi lever helt enkelt, vad är det för samhälle och hur präglar det hemmet? Så man kan säga att det är en cocktail av allt – en blandning av samtida uttryck men även framtid, vad har vi för teknik och hur kommer det att påverka oss, vilka behov finns det att fylla? Allt detta åker runt i mitt huvud och rätt som det är så kan jag komma på något och tänka ”varför finns inte det här?” och så pratar jag med mig själv och så kommer det oftast ut någon idé. Jag också haft förmånen att få jobba och nästan växa upp i fabriken på Orrefors. Jag lärde mig massor av olika tekniker. Det har varit en stor tillgång till inspirationskällor
Förutom framgångarna för Orrefors och sin övriga formgivning inom bland annat textil och inredning finns det saker hon drömmer om som hon ännu inte gjort och på frågan om vad svarar Lena:
– Ja jag drömmer om att rita ett hus! Innan jag sökte in på Konstfack så var jag inne på att bli arkitekt. Just det här med rumslighet är något jag dras till och som jag gillar att gestalta och som jag alltid har med mig när jag skapar något nytt. Men detta är en dröm och drömmar är bra att ha för det håller en gående och kanske blir det verklighet en dag, vem vet, säger Lena med ett leende.
När två klassiker möts - Squeeze vas 34 cm brun & Caryngo fåtölj i oljad ek.
De olika storlekarna på Squeeze-vasen är ritade för att passa både höga, låga, spretiga och bundna buketter - Skiss av Lena Bergström.
Med enastående glans & karaktär - Squeeze vas 23 cm i blått.
Vi fortsätter att samtala om utmaningar och kommer in på glaset som material, hur är det egentligen att skapa i glas, vilka utmaningar finns det?
– Varje projekt är lite ut av en utmaning, men det är också det som gör det så spännande. Sen är det ju ett så mångfacetterat material som också är så otroligt vackert men samtidigt väldigt fragilt. För om man som jag gillar att stå i hyttan och dra saker till sin spets, ja då kan det ju gå sönder, skrattar Lena.
– Att arbeta med de talangfulla glasarbetarna är lite som att vara en dirigent i en orkester, där det täta samarbetet måste fungera för att det ska bli ett bra resultat och där är ju varje projekt unikt.
Att formge ett nytt föremål kan ta tid och beroende på vad det är för något kan processen se väldigt olika ut, men hur ser den ut för Lena Bergström?
– I början var det vanligt att man själv kom med nya idéer och förslag. Men nu för tiden kommer det fler uppdrag på brief vilket jag gillar då det blir så tydligt. Jag tycker det är så spännande hur Orrefors jobbar mer mot inredning nu och att man satsar fullt ut mot en ny generation konsumenter. Att få utgå ifrån frågan ”hur ser den kunden ut?” eller ”hur ser Carat 2.0 ut?” är otroligt spännande. Men jag kommer fortfarande med egna idéer. Det är en del av mitt arbete att avläsa min samtid och ge uttryck för det.
Förutom framgångarna med Squeeze-vasen har Lena Bergström skapat andra ikoner för Orrefors, men vilka är hon själv mest stolt över?
– Den första jag kommer att tänka på är ljuslyktan Puck som jag ritade 1996. För ljus är hopp för mig. Puck har en prisbild som de flesta har råd med och den är fin att ge bort som present. Inspirationen för Puck kommer från isen i Västerbottensfjällen där jag som barn pimplade mycket. Is är rent som glaset och passar verkligen Orrefors uttryck och formspråk. Den är jag stolt över för den blev precis så som jag ville.
– Carat-serien är jag också väldigt stolt över. Uppdraget var att modernisera den slipade kristallen. Jag visste direkt att det skulle bli ljusstakar. Foten skulle vara enkel och stadig med ett ben som utstrålade, ett slags slipat kaos, som vår samtid. Ljushållaren ville jag skulle vara i platina som gifter sig fint med den slipade kristallen. Att Carat-serien skulle bli så stor är magiskt och att så många från olika generationer har köpt och köper den är helt otroligt – att det blev så stort.
En lysande favorit - Puck ljuslykta är en av Lena Bergströms personliga favoriter av det hon formgivit.